Dat blijkt uit een onderzoek dat DTG ieder half jaar door TNS Nipo laat uitvoeren. De resultaten daarvan worden vanochtend voor het eerst gepubliceerd. Die zijn nog net niet schokkend, maar voor een land dat zich als kenniseconomie en online voorloper profileert zit er nogal groot gat tussen voor- en achterhoede.
De helft van de respondenten heeft of een erg oude website of helemaal geen. Mocht er al sprake zijn van e-commerce, dan is die winkel ingericht naar de maatstaven van 2008. En de kans is aanzienlijk dat vrijwel geen van die sites is geoptimaliseerd voor mobiele dragers. Tegenwoordig komt gemiddeld toch zeker twintig procent van het bezoekersverkeer via telefoons en tablets.
Het geschetste beeld strookt met de bevindingen van de lokale Amsterdamse zoekmachine voor (fysieke) winkels Voradius. Dat meldde dat, gekeken naar de lokale detailhandel, twee derde van de winkeliers geen webshop heeft.
DTG vroeg ook naar de online intenties van de MKB’ers. Van hen zegt 37 procent te willen investeren in een nieuwe website. Ergens binnen nu en twee jaar.
De MKB Online Monitor wordt vanaf nu ieder half jaar gepubliceerd. Daarmee hoopt de uitgever trends te kunnen tonen over de ontwikkeling in mentaliteit en activiteit van de Nederlandse kleinere ondernemer. De bevraagden zijn doorgaans ondernemers bij bedrijven tussen de een en tien man, werkzaam in de bouw, detailhandel, zorg, groothandel, horeca, ICT, overige zakelijke dienstverlening en logistiek.