E-mailmarketing 10 tips voor een hoger doorklikpercentage

Iedereen wil zoveel mogelijk rendement halen uit een e-mailmarketing-activiteiten. Maar wat zijn nu de beste manieren om het doorklikpercentage te verhogen? In dit artikel vind je een overzicht van de beste tips om meer kliks te halen. 

Tip 1: Personaliseer je e-mails

Het allerbelangrijkste is om de naam en een klantnummer van de ontvanger in de email op te nemen. Het is voor deze zo duidelijk dat het niet zomaar spam is, en zal een reden zijn om in ieder geval de mail vluchtig te bekijken. Zorg er dan ook altijd voor dat de naam en klantnummer bovenin de mail staan. Probeer de klant ook te triggeren op het moment dat de klant iets kan verwachten, oftewel event-driven emails. Dat kan zijn een inschrijving, offerte aanvraag, bestelling, orderbevestiging of een verhaardagsmail.Het rendement lif in deze gevallen een stuk hoger.

 

Tip 2: Verleid ontvangers

Probeer de ontvanger te verleiden om door te klikken naar de website met een vraag, of een niet afgemaakte zin. Er moet voor de ontvanger een reden overblijven om verder te kijken dan alleen de email. Het alleen verder lezen is een kleinere stap dan een link waarin een offerte moet worden aangevraagd. Op de website probeer je dan uiteraard de ontvanger verder uit te nodigen om een aanvraag/aankoop te doen 

 

Tip 3: Zet call-to-actions niet in een afbeelding

De meeste e-mailclients (Outlook, Gmail, Hotmail, etc) zullen pas de afbeeldingen in de e-mail tonen nadat de gebruiker hier toestemming voor gegeven heeft. Iets wat voor de call-to-action knop wel heel vervelend is. Dit is toch zo ongeveer het belangrijste onderdeel van de email. Nu is een achtergrond helaas ook geen oplossing omdat dat niet door elke e-mailclient wordt ondersteunt. Is er dan geen andere optie? Ja hoor, het is altijd mogelijk om een afgeronde knop te maken door de linker en rechterkant als image te maken. Je maakt dan een half afgeronde afbeelding, en gebruikt voor de tekst eenzelfde kleur achtergrond. Zolang de link maar gewone" tekst is (anders is deze niet altijd zichtbaar). Echter zijn er veel meer mogelijkheden, waarbij een opmaak in tabelvorm misschien de eenvoudigste is.

 

Tip 3: Geef alle afbeeldingen een link

We zien tegenwoordig dat bijna de helft van alle email wordt gekeken op een mobiele telefoon. Nu worden de schermen van deze mobiele telefoons wel steeds groter, toch blijft het is het voor de ontvanger soms lastig om de juiste tekst link te klikken. De ontvanger moet dan vaak in/uitzoomen, en dat kost extra moeite. Het is dan handig als er gebruik wordt gemaakt van afbeeldingen om deze ook een link mee te geven. Op deze manier kan de ontvanger sneller doorklikken. Zorg er wel voor dat voor iedere afbeelding ook een alternatieve tekst wordt gebruikt. Deze tekst wordt weergegeven als de afbeeldingen niet worden getoond. Ontvangers kunnen op die manier toch beoordelen waar je e-mail over gaat, zonder de afbeeldingen te hoeven downloaden. Een goede alternatieve tekst kan voor ontvangers een stimulans zijn om door te klikken.

 

Tip 4: Maak gebruik van responsive design

Het optimaliseren van e-mailcampagnes voor mobiele lezers is een ontwikkeling die steeds belangrijker wordt. Steeds meer e-mails worden op een mobiele telefoon gelezen. Door responsive design toe te passen zien ook mobiele lezers direct goed waar je e-mail over gaat. Je kunt afbeeldingen weg laten vallen of kolommen onder elkaar zetten waardoor het voor ontvangers niet nodig is in te zoomen.

 

Tip 5: Vraag ontvangers om je nieuwsbrief te delen

Probeer je ontvangers te overtuigen om je nieuwsbrief te delen. Neem daarom socialmedia-buttons op waarmee ontvangers je nieuwsbrief (of onderdelen daarvan) kunnen delen met hun netwerk. Als dit daadwerkelijk gebeurt stijgt het bereik flink, waardoor je zorgt voor meer kliks vanuit je nieuwsbrief naar je landingspagina's.

 

Tip 6: Minder is meer

Teksten worden steeds minder gelezen. Schrijf korte, eenvoudig te begrijpen teksten, waardoor je de kans vergroot dat ontvangers alsnog de moeite nemen om ze door te lezen. Wanneer je teksten de aandacht hebben getrokken en ontvangers bezig zijn met lezen, is het belangrijk om snel de boodschap over te brengen. Je ontvangers haken namelijk af bij lange introductieteksten. Hoe minder zinnen je nodig hebt ontvangers te overtuigen om verder te klikken, hoe beter.

 

Tip 7: Maak de voordelen voor de ontvanger duidelijk

Maak duidelijk welk voordeel je aan ontvangers biedt. Waarom zouden ze doorklikken? Ga er niet vanuit dat ontvangers zonder extra informatie zien welke links voor hen belangrijk zijn. Gebruik daarom geen links als "klik hier", want ontvangers moeten dan eerst de hele zin lezen voor ze weten waarom ze door moeten klikken. Gebruik woorden in je links die ontvangers iets vertellen over de onderliggende pagina.

 

Tip 8: Vermijd afleidingen

Net zoals je alle afleiding weghaalt bij een landingspagina is het belangrijk om ook in je e-mail alle afleidingen te vermijden. Zorg dat afbeeldingen iets toe te voegen hebben aan je titel en je tekst. Test het aantal aanbiedingen of producten dat je per campagne aanbiedt. Weersta in ieder geval de verleiding om te veel producten op te nemen in de hoop dat in ieder geval iets de aandacht trekt. Dit is geen effectieve tactiek. Ga terug naar je doel en bedenk welke handeling je wilt stimuleren bij ontvangers.

 

Tip 9: Gebruik een opvallende call-to-action

Zorg ervoor dat je call-to-action in de preview van de mail-client komt te staan. Ontvangers hebben weinig tijd voor je e-mails en willen dus direct weten of ze iets aan je e-mail hebben. Als ze eerst moeten scrollen voor ze je call-to-action vinden, haken veel ontvangers af. Soms is het niet duidelijk genoeg dat er een link in de tekst staat. Een link moet dan ook als zodanig herkenbaar zijn en in ieder geval onderstreept worden.